Pulau Buatan Manusia yang Tercantik Di Dunia

Assalamualaikum >_<


Otak manusia memang genius sehinggakan ada yang sanggup mereka pulau-pulau buatan sendiri. Jom kita lihat antara 6 pulau buatan manusia:


PULAU PALMA, DUBAI


Pulau Palma atau dalam bahasa Inggerisnya disebut Palm Island. Ia merupakan pulau buatan di Dubai yang bentuknya menyerupai pohon palma. Pulau ini tidak dicipta untuk satu gugusan pulau sahaja, tetapi ia telah dicipta untuk tiga gugusan.
Pulau buatan menyerupai pohon palma ini telah diberikan sebagai Palma JumeirahPalma Jebel Ali, dan Palma Deira yang luasnya sekitar 25km dua kaki persegi. Pulau buatan ini dibentuk dengan cara reklamasi yang mana telah terbinanya lebih dari 100 hotel mewah, banglo perumahan, apartment, restoran, dan sebagainya.

THE PEARL, DOHA   

Terletak di Doha, Qatar seluas empat juta meter persegi. Pulau ni terletak kira-kira 350 meter dari luar pesisir West Bay Lagoon mempunyai lebih 32 kilometer piggir laut yang digunakan untuk pembinaan kawasan kediaman. terdapat sebanyak 15,000 kediaman pada 2010 yang telah dibangunkan oleh United development Company.

THE WORLD (ARCHIPELAGO)



The World merupakan negara kepulauan tiruan pelbagai pulau-pulau kecil yang dibina dalam bentuk kasar peta dunia, yang terletak 4,0 kilometer (2.5 km) di luar pantai Dubai, Emiriah Arab Bersatu. 

Setiap pulau akan terdiri dari 250,000 hingga 900,000 kaki persegi (23.226 kepada 83.613 meter persegi) dalam saiz, dengan 50 hingga 100 meter (164-328 kaki) air antara setiap pulau. Ia akan meliputi kawasan sebanyak 9 kilometer (5.4 batu) panjang dan 6 kilometer (3.6 batu) lebar, dikelilingi oleh pemecah ombak berbentuk bujur. Satu-satunya cara pengangkutan antara pulau-pulau akan oleh laut atau pengangkutan udara.

Durrat Al-Bahrain - Bahrain

Durrat Al Bahrain project Durrat Al Bahrain, One of the largest artificial island

Durrat Al Bahrain merupakan pulau buatan terbesar di Bahrain. Pulau ini terdiri dari 13 rangkaian pulau buatan dengan luas sekitar 20 juta meter persegi dengan bentuk 6 pulau berbentuk ikan dan 5 pulau berbentuk bulan sabit. Kemudahan di Durrat Al Bahrain begitu lengkap dengan hotel lima bintang, lapangan golf yang luas, 12 jambatan. Pembangunan pulau ini memakan dana sekitar US$ 13 billion.

Peberholm, Denmark

Oresund Bridge

Paberholm dirujuk sebagai lada pulau. Pulau tiruan di Denmark mempunyai kawasan 400x500 meter persegi pulau juga dilengkapi dengan kereta dengan terowong yang panjang 4050 meter ditambah dengan 2 lajur rel keretapi yang terpanjang di Eropah. Pulau ini juga dibina untuk menghubungkan kedua-dua negara yang Sweden dan Denmark. Pulau ini juga adalah titik penghubung antara terowong dan jambatan.

Pulau Thilafushi


Thilafusi awalnya adalah sebuah laguna yang mempunyai panjang 7 km dengan lebar 200 meter. Pulau ini lebih banyak digunakan untuk kegiatan industri seperti pembuatan perahu, simen kemasan, gas metana, dan pelbagai kegiatan industri dalam skala besar. Tapi sayangnya, pulau ini juga digunakan sebagai tempat pembuangan sampah terutama sampah-sampah dari hotel-hotel mewah yang mana mereka tidak menghancurkan limbah mereka secara peraturan.



p/s kalau la aku ada duit memang dah sampai dah aku kat sana haha..



♥ Terima Kasih Sebab Sudi Baca Entri Ini ♥

7 comments:

Unknown said...

fuhhh ... bila agaknya boleh smpai sana. hehh

Nur Nainis said...

hebat..rasa nak pergi sana nak tengok depan mata.

fardhila fawwazy blogspot said...

cantiknya smua..gnius diorang kan..:)

Unknown said...

masha allah lawany...

hazwan hairy said...

bila la dpt g sini..teringin nk g dubai la..haha

boni kacak said...

macam tak percaya je manusia mampu buat pulau tu kan..

fieda said...

wow..kagum..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...