25 Tabiat Melambangkan Sikap Suka Berfikiran Negatif

Assalamualaikum >_<



Selamat petang. Entry kali ney saje suka-suka jer. Bosan tak tahu nak buat apa la. 

Anda memiliki sikap suka berfikiran negatif apabila:

1. Memandang rendah pada apa yang orang lain buat, bakat dirinya, pencapaiannya dan usahanya.

2. Anda memperbodohkan orang semata-mata untuk menjadikan kesilapannya sebagai bahan ketawa.

3. Anda cepat melihat yang buruk dalam apa saja situasi, benda, perkara.

4. Anda selalu mengomen, mengkondem, mengkritik, hentam belakang.

5. Anda suka bercerita keburukan orang - ahli politik, kawan, kekasih, suami, isteri atau keluarga Anda.

6. Tak pernah terfikir untuk merasa bersyukur, bahkan ia takde guna bagi Anda.

7. Tak pernah meminta maaf dan tak mahu melafazkan kemaafan.

8. Sukar melupakan orang yang pernah berbuat salah pada Anda.

9. Anda banyak bercakap untuk menampakkan Anda tahu banyak perkara, peka semua berita. Cakapan orang lain tak penting bagi Anda kerana mereka hanya tahu sedikit saja, tak setanding Anda.

10. Anda suka menyalahkan orang lain setiap kali timbul masalah.

11. Lebih banyak menggunakan bahasa sindiran pedas dari cakapan berterus terang secara berhemah.

12. Sakit hati melihat orang lebih berjaya dari Anda atau apabila melihat orang lebih lebih maju dari Anda.

13. Anda menganggap orang lain menunjuk-nunjuk, seolah-olah mencabar Anda sedangkan sebenarnya mereka tidak begitu.

14. Cakap tak berlapik, tak sopan, main hambur ikut suka hati.

15. Mahu orang lain respek Anda, tapi sukar untuk Anda respek orang lain kerana berbuat begitu memalukan Anda.

16. Cepat naik marah, pantang ditegur, susah melupakan apa yang membuat Anda marah.

17. Menganggap diri Anda kaya dan hebat serba serbi, walaupun sebenarnya banyak berhutang.

18. Anggap apa yang Anda miliki jauh lebih hebat, pencapaian Anda lebih hebat dan Anda tak sanggup dikalahkan.

19. Malas nak belajar sesuatu perkara baru.

20. Tak nak berubah, selesa kekal dengan yang ada.

21. Mahu orang lain mengikut saranan Anda, langsung tak menghormati keputusan mereka.

22. Berlagak seolah-olah Anda orang penting ketika berada dalam sesatu majlis keramaian.

23. Amat menjaga sembahyang, tapi mulut memaki-maki.

24. Berjanji insya Allah, tapi asyik mungkir janji.

25. Suka mempergunakan, memperalatkan kejujuran dan kebaikan orang.

okey!!



♥ Terima Kasih Sebab Sudi Baca Entri Ini ♥

7 comments:

Eazy Izzuddin said...

salam singgah :)

hazwan hairy said...

haha setuju! kdg2 ada jga..haha

MeMe said...

ade satu lagi la... Org yg x mengaku dia sama mcm yg ade dalam list ni.. hahaha

Wanie Raina said...

waa~ abestu mcm mane nak prevent? huhu..

btw nice post!
new update :) hehee
http://wanie-raina.blogspot.com/2013/01/time-is-getting-faster-2013.html

cik polka said...

minta dijauhkan aamiin..

boni kacak said...

nampaknya banyak juga sifat saya yang tersenarai dalam ni.. nak kena ubah banyak ni... wish me luck :)

NARIN SHAH said...

1 lagi.. berfikiran sempit...

orang yg ade dalam list atas ni.. ade betol2 dpn mate aku.. berfikiran negativ ni asas dy... lame2..hati jadi kotor. busuk hati dy... berhati-hati lah dgn org yg ade dlm list atas ni.. series... aku hidop berpuloh tahon dgn org mcmni... sekse taw x... org mcmni.. xserbe bikin.. kritikel sgt... jaohkn berkawan dgn org mcmni.. aku nasihat kn.....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...