Jangan Bersedih Hanya Kerana Cinta Dunia

Assalamualaikum >_<


Kenapa mesti kita tangisi orang yang tidak menghargai CINTA sedangkan orang itu sendiri tidak ambil peduli perasaan kita? Kenapa mesti diingati lagi kepada mahkluk yg sudah melukakan hati kita yang kita sendiri merasakan luka yang berdarah tak mungkin sembuh kembali? We felt that the world is cave on us!…

Dunia ini seperti hampir kiamat? Janganlah kita menunjukkan kelemahan kita dengan gugurnya air mata dan memikirkan nasib yang menimpa. Percayalah, lebih ramai manusia yang bertarung nyawa semata2 untuk hidup..
yang lebih dasyat dugaannya, yang lebih perih kehidupannya, kadang2 makan pun susah…apa lagi untuk bercinta? Kita hanya disakiti jiwa dan perasaan sahaja, bukan menderita penyakit kronik, bukan kehilangan tempat bergantung.

Jadi bersyukurlah dengan apa yg terjadi. Kerana semua itu adalah hikmah dariNYA. Kadang-kadang apa yg terjadi jawapannya tidak secara langsung. Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat kita. Oleh itu, janganlah kita membuang waktu, menangisi pada yang telah pergi meninggalkan kita. Janganlah kita membuang masa kerana soal CINTA dunia saja. Segala apa yang berlaku kadang-kadang dari kesalahan kita juga kan. Bercinta sampai tak ingat dunia. 


Apakah cinta yang disarankan dalam Islam? Apakah orang yang kita cinta itu benar-benar jujur dan ikhlas? Janganlah kita terpedaya karana kata-katanya yang manis. Ketahuilah masa itu emas, Allah meminjamkan nyawa hanya seketika. Hiasilah kehidupan kita dengan amalan-amalan yang menguntungkan. Tingkatkan la ibadah, muhasabahlah diri dan tingkatkanlah diri kita agar kita menjadi manusia yang cermerlang, gemilang dan tidak rugi. 


Lelaki atau wanita itu bukanlah suatu makhluk yang terlalu penting yang kita seharusnyaa banyak korbankan waktu untuk mereka. Allah beri kita akal fikiran. Pertimbangkanlah segala apa yg berlaku dengan wajar dan rasional. Janganlah kita menyusahkan diri sendiri kerana seseorang yg tidak Pernah menghargai diri kita ?

Renungkan…
CINTA pada Allah kekal abadi. CINTA pada manusia hanya seketika. Namun begitu, sudah tentu kita mengharapkan seseorang yang terbaik buat kita. Insyaallah segala permintaan akan dimakbulkanNYA.
LOVE IS BLIND. Ungkapan ini sudah tidak relevan lagi. Love is blind because we are not being in the conscienceness state..we’re madly deeply in love with the person, sampaikan kita sanggup ikut kata2 mereka, we’re not alert actually !

Bukalah mata, hati dan pikiran bila bercinta agar kita tidak tersilap langkah dan lebih berhati-hati. Jadikan semua ini satu untaian hati dalam kehidupan yang kita harus tempuhi menjadi yang lebih baik....Aamiin






♥ Terima Kasih Sebab Sudi Baca Entri Ini ♥

6 comments:

nana kamarul said...

good one dear!

~ KaiSara AiMan PunYe BloG ~ said...

btul..cinta abadi cinta utk allah:)

Boni kacak said...

Bila kita terlalu obses dengan cinta dunia, itulah yang bakal terjadi.sedih yang teramat jika kehilangan kekasih..

Anonymous said...

ayat ni byk bg semangat.. thankyou

its my life said...

thank you

its my life said...

thank you

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...